luni, 4 martie 2013

Asa nu! - sau despre cum sa nu uiti sa tii notitele aproape si sa te gandesti la interactiunea dintre ingrediente



Foarte  (foarte) viteaza am crezut ca o sa imi incropesc rapid rapid un gel cu AHA pentru exfolierea gambelor si a talpilor si calcaielor (adjuvant al terapiei prin inmuiere-pila). Zis si facut, aveam in gand doar doua lucruri: un gel cu sodium carbomer si acizii din fructe pe care ii mai aveam prin casa. Problema este ca nu le-am pus pe hartie decat pe masura ce lucram si le-am privit mereu separat, nu ca un intreg. Asta ca sa vedeti ca si la mine exista cate un epic fail , dar si despre cum se poate drege busuiocul.

BUN! Aveam AHA cu concentratie 55%, am zis sa folosesc 15%. Pantenol 2%, propylene glycol 2%, extract din ceai verde 2%, conservantul meu cu 0,5%, sodium carbomer 1%, extract de nalba 2%. le pun pe hartie (doar procentele, ca sa calculez apa, nu am scris si denumirile in clar), pun apa in berzelius, adaug tot mai putin sodium carbomer si AHA. Amestec usor si in vortexul creat de mixer pun gelifiantul. Iese un gel care ma multumeste. Si apoi, dezastrul. torn AHA-ul. Cu ochii pe pereti, cu nu stiu ce in minte, amestec, amestec, si aud mixerul ca face un zgomot ciudat. se misca prea usor. Ma uit- produsul meu apa chioara. Oh, damn! ce-am facut? clipa in care imi dau seama cat de blonda pot sa fiu. am ignorat complet faptul ca Sodium Carbomer NU functioneaza in pH acid. Nu gelifiaza in mediu acid... well, ce-i de facut, am stricat reteta si AHA-ul (si asa aveam foarte putin).

Plina de nervi, arunc cateva picaturi de emulsifiant (laureth-4), cateva de Isopropyl myristate (fara cantar, ce credeti?? Daca tot sunt la asa NU, macar sa perseverez!), conservantul, amestec bine bine (decisesem eu pe loc ca vreau sa adaug si ceva usor emolient) si apoi... ma gandesc ca ar trebui totusi sa am un gel. Moment in care scot si guma xanthan, 1%, o adaug in compozitie, si obtin gelul mult dorit.

Ce invatam noi de aici?

1. daca iti faci singura cosmeticele, trebuie sa cunosti FOARTE BINE fiecare ingredient. Daca nu stii pe dinafara ce face, in ce conditii, in ce procente, citesti de fiecare data cnad te gandesti sa il pui in reteta. Daca faceam acest pas eram salvata.
2. intotdeauna scrii reteta pe hartie (o agenda, de preferat). verifici calculele de doua ori, verifici ca lucrezi la scala potrivita.
3. daca , totusi, se intampla un dezastru, cunoscand ingredientele cosmetice mai poti avea, uneori, o mica sansa sa dregi busuiocul.
4. Daca lucrezi cu acizi, nu uita sa ai si un pH meter la indemana sau hartii indicatoare de precizie.
5. daca ai gresit, noteaza CE anume ai gresit si fii sigur/a ca data viitoare te vei gandi de doua ori inainte de a face aceeasi greseala. se cheama lessons learned. Asta daca nu vei fi iarasi cu capul in nori, gandindu-te ca stii ce faci si ca iti permiti sa fii "distracted". Uneori nu iti permiti. Cum e cazul meu, cand AHA mai am asa, pe fundul sticlei, si probabil ca nu imi va ajunge sa fac produsul de la zero asa cum mi-l doream.
6. niciodata, dar NICIODATA nu puneti in reteta un ingredient nemasurat. Necantarit. Necalculat. Nu faceti ca mine, sa turnati "la ochi" din sticla. Eu eram intr-o pasa prea proasta, stiam ce fac ingredientele, stiam ca o sa fac un gel si Isopropyl myristate daca nu va fi tot emulsifiat va fi in suspensie in gel. dar tot ar fi trebuit sa masor procentele, sa iau pipeta etc. 

Din fericire insa, desi este prea lipicios acum, gelul ad-hoc va merge foarte bine zilele astea pe gambe , talpi si calcaie - ba chiar din prea multul pe care l-am facut mi-am pastrat un pic si pe post de gel pentru inmuierea cuticulelor. In amintirea unei creme cu AHA de la OPI, care m-a costat un brat si-un picior :)

V-am pupat, si daca preparati cosmetice, fiti cu ochii-n 4!

6 comentarii:

  1. mi-e teama sa ma apuc sa-mi fac ceva cu experienta mea zero barat..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in principiu nimeni nu se naste invatat. totul e sa iti asumi o mare investitie initiala si sa petreci MULT timp citind. eu abia zgarii cu unghia suprafata. daca as avea si studii in domeniu ar fi altceva :).

      oricine poate sa isi faca propriile cosmetice, daca are rabdare, buna vointa, daca ii place (factor cheie, daca nu are doua maini stangi, daca intelege principiile de baza (deci trebuie sa ai o minte curioasa si inclinata catre siinte), daca nu ii e teama, si daca e pregatit/a si sa aiba esecuri. Pentru ca nu se poate invata altfel :)

      Ștergere
  2. si eu ...mesteresc cosmeticale..pentru mine , folosesc uleiuri , unturi si uleiuri esentiale in principal asa ca nu prea am ce greseli face...perseverez , nu ma las :) si subt cu ochii in 4 cum ai zis...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Coco, dar ai cum sa gresesti cu duiumul :). Daca alegi sa folosesti uleiuri esentiale, este suficient sa iti scape o picatura de ulei esential in plus si sa te iriti. Sau e suficient ca pentru tenul tau foarte gras (dau un exemplu) sa folosesti un mix de uleiuri de tip argan, shea si masline, cu un touch de cacao si cocos, si sa te pomenesti ca nu mai scapi de punctele negre si de acnee , iar tenul e gras :D

      la fiecare ulei folosit, sa citesti mereu fisa produsului si sa iei seama la procentele de acizi grasi si efectele asupra tenului tau. ca si asta putem uita :)

      Ștergere
  3. de unde pot cumpara un ph meter/hartie indicatoare?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum s-ar zice, "google it". Pentru cei care nu stiu engleza: "cauta pe Google".

      Fiecare din cei care isi doresc sa isi faca propriile cosmetice ar trebui sa invete sa se documenteze si sa caute ingredientele. Daca nu exista bunavointa de a face acest lucru singuri, atunci ar fi cel mai sigur sa nu iti faci propriile cosmetice...

      Ștergere

Scrie ca şi cum ţi-ai scrie ţie, cu respect şi toleranţă. Îmi rezerv dreptul de a publica sau nu comentariul tău.